Teniszkönyök, golfkönyök kezelése otthon

A teniszkönyök (könyökízület külső oldal fájdalma) és a golfkönyök (könyökízület belső oldal fájdalma) elnevezés abból ered, ahogyan leggyakrabban a teniszezők vagy golfozók fordítják az alkart a sportolás során. Manapság azonban a számítógép előtti munka, sok gépelés, de főleg az egér használata okoz ilyen problémát, mely során az alkar hajlító és feszítő izmai nagy terhelésnek vannak kitéve. A teniszkönyöknél a kézfej hátrafeszítésekor, a golfkönyöknél pedig az ujjak hajlításakor jelentkező fájdalommal azonosítható az íngyulladás.

Ilyenkor érdemes az orvost felkeresni, mert fontos kizárni más betegségeket. A gyógyulás érdekében először is a pihentetést szokták javasolni, felírhatnak fájdalomcsillapítót, könyökszorítót, vagy makacs fájdalom esetén szteroid injekciót adnak. Segíthet a kiváltó körülmény változtatása: számítógépes munka esetén megfelelő alátámasztás, kényelmesebben használható eszközök, sport esetén a helyes technika.

Ki lehet próbálni a kineziológiai tapaszt is, amely abban segít, hogy tehermentesíti a problémás inakat. Érdemes a felhelyezést szakemberre bízni, de az Interneten számos videó áll rendelkezésre, kimondottan a teniszkönyökre alkalmazott kineziológiai tapasz felragasztásáról. A tapasz beszerezhető gyógyászati segédeszköz boltban.

Javasolt továbbá a fizikoterápia, gyógytorna és az inak nyújtása. Ha semmilyen módszer sem vezet eredményre, végső esetben műtéti megoldás is létezik, melynek során eltávolítják a károsodott ínszakaszt, viszont sajnos a beavatkozásoknak csak mintegy 60%-a sikeres.

Manapság a legtöbbet hallható megoldás – többek között – e két problémára, a lökéshullám terápia, melynek lényege, hogy mesterségesen létrehozott, nagy energiájú hanghullámokat használnak a sérült terület anyagcseréjének javítására, mellyel beindítják a szervezet öngyógyító folyamatait és a szövetek gyorsabban regenerálódnak. A lézerterápia a lézerfény segítségével ugyanezen az elven működik.

Forrás:sinewtherapeutics.com/

Forrás: sinewtherapeutics.com

Olyat is olvastam, hogy a saját vérből kinyert thrombocyta-készítményt a gyulladt területre visszajuttatják, ami szintén egy öngyógyító folyamattá válik. PRP (Platelet Rich Plasma) eljárásnak rövidítik. Azt állítják, hogy egyetlen kezelés is elég, de nincs információm olyanról, akinél alkalmazták. Porckopásra, vállízületi problémára, és térdfájdalomra is ajánlják. Kicsit utánakerestem, hogy találjak árat valahol, mert nagyon ígéretesnek hangzik. Az első kezelés nagyságrendileg 60 ezer forint körül mozog, aztán ha kell még további, az már pár tízessel olcsóbb.

Addig is, míg az orvoshoz eljutunk, segíthet a Pasta Cool kenőcs, amellyel éjszakára érdemes bekenni a fájó területet. Persze nem csak egyszer, hanem rendszeresen. Nálunk a házipatika része, mindenféle izomfájdalomra, ín- és ízületi problémára, gyulladásra, rándulásra, ficamra is használható. Gyógyszertárban beszerezhető, jelenleg 3000 Ft körül van az ára. Ugyanígy érdemes kipróbálni a lóbalzsamot is. Olvastam a Perskindol Acitve Classicról is, mint gyulladáscsökkentő és vérbőségfokozó, de személyes tapasztalatom ezzel kapcsolatban nincs.

Ennyit nagy vonalakban a problémáról, nem akarok részletekbe menni a fentiekkel kapcsolatban, mert az Interneten sok helyen megtalálható bővebb információ.

Amit én hoztam: hogyan tornáztassuk, nyújtsuk az inakat otthon. Ez a gyakorlat fájdalommal járhat, de a gyakorlatot ne hagyjuk abba! Elég egyszerre csak 5-10 percig végezni. Nekem is volt ilyen problémám, a munkám miatt nagy terhelés éri a karomat, ezért a megelőzésre is oda kell figyelnem. Ezt a tornát még a bolti sorban állás közben is lehet végezni, persze akkor a levegőben:-)

A feladat a következő:
1. Könyököljünk az asztalra.
2. Keressük meg a kisujjunk inát úgy, hogy a kisujjt mozgatjuk, és közben a könyökhöz legközelebb lefogjuk az inát a másik kezünk 4 ujjával. A kisujj mozgatása közben lehet érezni a másik kezünkkel, hogy hol van az ín.
3. Az ujjat nem kell tovább mozgatni, hanem az ínt jó erősen a csonthoz kell nyomni, mint a gitár húrokat, s közben a csuklónkat forgatni.
4. Ez után megkeressük ugyanígy a gyűrűs ujjunk inát, és a fenti módon nyújtjuk.
5. Folytatjuk tovább a többi ujjunk inával is.

Gyakorlatban így néz ki, mutatom:

Nagyon fontos tudni, hogy ha már kialakul, nem szabad halogatni, orvoshoz kell fordulni és a javasolt terápiát minél előbb elkezdeni, mert ha már rosszabbodik, sokkal nehezebb helyrehozni, hónapokba is telhet. A legnehezebb része a terápiának a pihentetés, mert ugyebár ezt legtöbbször nem engedhetjük meg magunknak. Ezzel egyet értek, ezért kell megelőzni, amihez pedig a kar izmainak erősítése szükséges. De erről majd máskor:-)